Dr Fodor Györgyi

Belgyógyászként kezdett dolgozni, majd egyre inkább az emésztőszervi panaszok kezdték el érdekelni dr. Fodor Györgyit, aki így néhány év praktizálást követően a belgyógyászat mellett gasztroenterológiából is szakvizsgát tett. Ezt később egy pszichoterápiás szakvizsgával is kiegészítette, mivel egyértelművé vált a számára, hogy az emésztőrendszeri panaszok mögött sok esetben valamilyen pszichés probléma húzódik meg.

„A budapesti Orvostudományi Egyetem befejezése után a MÁV Kórház belgyógyászati osztályán kezdtem dolgozni, majd belgyógyászati szakvizsgát tettem. A munkám során azt tapasztaltam, hogy a szakrendelést, illetve a kórházat felkereső betegek igen nagy százaléka emésztőszervi panaszokkal, gyomor-bél betegségekre utaló tünetekkel jelentkezett. Ezért fordultam ezután a gasztroenterológia felé, és 1990-ben megszereztem a betegek gyógyításához szükséges szakképesítést, a gasztroenterológiai szakvizsgát” – mondja szakmai érdeklődésének alakulásáról dr. Fodor Györgyi.

„Azért is vonzott ez a terület, mert a gasztroenterológiának rendkívül széles a palettája: ide tartozik a mindennapokban gyakran észlelt hasi diszkomfortérzés, a puffadás, a savas érzés, a különféle emésztési panaszok, valamint az ezeknél súlyosabb kórképek, például a reflux- és a fekélybetegség, a gyulladásos bélbetegségek valamint a rosszindulatú daganatos betegségek. Ezeknek a tüneteknek és kórképeknek a kezelése komplex szemléletet igényel, és minden páciens esetében külön kihívást jelent.”

Elsőként minden esetben egy általános állapotfelmérés történik

"A hozzám forduló betegeknél a rendelés alkalmával egy komplex gasztroenterológiai állapotfelmérés történik, részletes kórelőzmény-felvétellel, fizikális vizsgálattal. Ezt követően laborvizsgálatokat végzünk. Ezekbe a célzott specifikus vizsgálatok, valamint a különféle tumormarkerek is egyaránt beletartozhatnak. A hasi szervek állapotának feltérképezésére hasi ultrahangvizsgálat történik. Amennyiben a betegség kimutatása és kezelése céljából indokolt, endoszkópos vizsgálatokat, gasztroszkópiát és kolonoszkópiát – gyomor- és vastagbéltükrözést – is végzünk, melyeknek altatásban történő elvégzése biztosítja a betegek számára a beavatkozás fájdalommentességét. Az endoszkópos vizsgálatok keretében a szövettani vizsgálathoz szükséges biopsziás mintavétel történik, mellyel kideríthető a talált elváltozás jóindulatú, illetve rosszindulatú volta, valamint a gyomorban gyakran megtalálható és a gyógyulást akadályozó Helicobacter pylori baktérium jelenléte” – mondja a doktornő.

Megelőzés céljából is végezhető gyomortükrözés

„A prevenciót, vagyis a betegségek megelőzését igen fontosnak tartom: szűrővizsgálat céljából egyaránt javasolt lehet a gasztroszkópia és a kolonoszkópia, hiszen ezekkel a vizsgálatokkal időben tudjuk diagnosztizálni a rákmegelőző állapotokat, például a polipokat, melyek eltávolítása révén megakadályozható a rosszindulatú daganatok kialakulása” – hangsúlyozza a szakember.

„A kolonoszkópiát 50 év felett mindenkinek javasolt elvégeztetnie a vastagbéldaganatok gyakori hazai előfordulása miatt. A gasztroszkópia is ajánlott lehet, ugyanis a gyomorban is jelen lehetnek olyan elváltozások, amelyek hosszabb időn át semmilyen tünetet nem okoznak. Az ilyen polipok – a vastagbélben kialakuló polipokhoz hasonlóan – idővel szintén rosszindulatúvá válhatnak, ezért ezeket is ajánlott minél hamarabb felismerni és eltávolítani. Altatásban mindkét vizsgálat egy ülésben elvégezhető, így a gyomortükrözés nem jelent külön kényelmetlenséget a páciens számára, viszont kiderül az is, ha esetleg a gyomorban van jelen valamilyen nem kívánt elváltozás.”

Gyakori problémák: ételallergia és ételintolerancia

Az Istenhegyi Klinikai gasztroenterológiai szakrendelésén az utóbbi időben egyre gyakoribbá váló ételallergiával és ételintoleranciával is kiemelten foglalkoznak. „A két fogalom eltérő jellegű emésztési problémákra utal, ezért érdemes tisztázni, hogy pontosan mit is jelentenek. Az ételallergiák esetében egy immunrendszeri problémával állunk szemben, amelynek során bizonyos ételekkel szemben ellenanyagokat kezd termelni a védekező rendszerünk. Az ételintoleranciák ezzel szemben valamilyen emésztőszervrendszeri probléma következtében alakulnak ki. Az emésztőrendszerünk ilyenkor nem képes arra, hogy bizonyos ételeket megfelelően megemésszen. Az ételallergiára vagy ételintoleranciára utaló panaszok esetén alapvetően fontos, hogy elkülönítsük egymástól a két kórképet” – mondja dr. Fodor Györgyi.

A klinikán a fentieken kívül a különféle felszívódási zavarokkal, a gluténérzékenységgel, valamint a genetikailag is kimutatható laktózintoleranciával is aktívan foglalkoznak. „A gluténérzékenység a vékonybél autoimmun megbetegedése, amelyet bizonyos gabonafélékben található növényi fehérje, a glutén vált ki az erre érzékeny embereknél. Ezt a problémát a vérből tudjuk kimutatni ellenanyagszűrés segítségével. A laktózintolerancia genetikailag öröklődő, elsődleges fajtája ugyancsak azonosítható egy génvizsgálat segítségével: ebben az esetben a vékonybél kefeszegély laktáz enzimének hiánya okozza a típusos tüneteket A genetikai teszt az elsődleges laktózintoleranciának az úgynevezett felnőttkori típusát azonosítja: a laktáz enzim működése ebben az esetben kisgyermekkorban még biztosított, kétéves kor után azonban az enzim szintje fokozatosan csökken, majd felnőttkorra eltűnik a szervezetből.”

Az esetek egy részében nem mutatható ki szervi elváltozás

Külön említést érdemelnek még az úgynevezett funkcionális gasztroenterológiai kórképek, melyek hátterében szervi megbetegedés nem mutatható ki, a páciensnek azonban mégis komoly panaszai vannak.

„Ma már ismert, hogy a tartós stressz, a megoldatlan, feszültséget okozó problémák a gyomor és a bélrendszer működésében is létrehozhatnak panaszokat okozó zavarokat. A diagnózisban és a terápiában is egyaránt segíti a munkámat pszichoterápiás képzettségem, 1995-ben ugyanis a pszichoterápiás szakvizsgát is sikeresen letettem. A hozzám forduló betegek gyógyulását ennek köszönhetően komplex szemlélettel igyekszem elősegíteni, melybe nemcsak a korrekt kivizsgálás és a gyógyszeres kezelés, hanem az egészségtudatos táplálkozásra és életmódra való tanácsadás is szerepet játszik” – ismerteti terápiás szemléletét dr. Fodor Györgyi.

Mind minden jó szakember, dr. Fodor Györgyi is folyamatosan törekszik a legújabb orvosi ismeretek elsajátítására. „Számtalan továbbképzésen, konferencián vettem részt, és megjelent néhány publikációm is. Tagja vagyok a Magyar Belgyógyász Társaságnak és a Magyar Gasztroenterológiai Társaságnak.”