/ Specialitások /

Krónikus prosztatagyulladás kezelése

Hatékony, kíméletes, vágás nélküli alternatív kezelési lehetőség  a krónikus prosztatagyulladás kezelésére

A krónikus prosztatagyulladások nem múló, „makacs” formának nevezett típusai komoly kihívást jelentenek az urológusok számára. A gyulladás gyakran évek óta fennáll, és mindezt az orvosok legjobb szándéka ellenére sem sikerül elmulasztani: gyakori, hogy a gyulladások a kombinált, hosszan tartó antiobiotikum-kezelést követően is újra visszatérnek, a panaszokat pedig a különféle gyulladáscsökkentők adása sem enyhíti a vártnak megfelelően.

Létezik-e vajon ebben az esetben is megoldás? Ma már szerencsére igen: klinikánkon a gyógyszeres terápiákra nem reagáló egyes esetekben egyszerűen, de mégis hatékonyan kezelhetőek egy vágás nélküli, a húgycsövet teljes mértékben megkímélő beavatkozással, amely az esetek döntő többségében hosszú távú tünetmentességet eredményez.

Mikor beszélünk krónikus prosztatagyulladásról?

Ez az állapot a prosztata 3 hónapnál is tovább fennálló, ismeretlen okból vagy bakteriális fertőzés következtében létrejövő gyulladását jelenti, amelyhez többféle tünetegyüttes is társulhat:

• Krónikus bakteriális prosztatitisz eseteiben   egyértelműen baktériumfertőzés okozza a panaszokat, amelyek fokozatosan válnak egyre rosszabbá, de akár hónapok is eltelhetnek, amíg sikerül kideríteni a fájdalom háttérében álló valódi okot.
  • A kisebb vagy nagyobb fájdalommal és általános diszkomfort érzettel járó kismedencei fájdalom szindróma esetében a tünetek hátterében nem mutatható ki kórokozó.

A krónikus prosztatitisz fenti változatai akár fiatalabb korban is megjelenhetnek, enyhébb vagy súlyosabb gyulladásos panaszokkal jellemzően a 35-50 év közötti férfiaknál találkozhatunk.

Krónikus prosztatagyulladásra gyanakodhatunk  azokban az esetekben, ha a kezdetben csekély fájdalom- és általános diszkomfortérzet mellett Ön az alábbi panaszokat is egyre fokozottabban tapasztalja:

• többféle irányban, például a gáttájék, a herék, a húgyhólyag, illetve az alhas felé kisugárzó fájdalom,
  • gyakori vizelési inger,
  • a vizeléskor fokozottabban jelentkező fájdalom,
  • továbbá az esetek egy részében merevedési zavarok.

A fenti panaszok oka, hogy a prosztata sejtjei a bennük jelenlévő gyulladás miatt megduzzadnak. A gyulladt sejtek fokozatosan nyomás alatt tarthatják például a húgycsövet, romolhat továbbá a pénisz vérkeringése is.

Ezekben az esetekben nem-szteroid gyulladáscsökkentőkkel, bakteriális fertőzés esetén pedig gyakran többféle, váltott antibiotikum  kúrával szoktak próbálkozni a kezelőorvosok.

Ez a megközelítés sajnos gyakran nem hoz eredményt, így a prosztatában kialakult gyulladás, illetve a duzzadt sejtek miatt jelenlévő nyomás állandósul.

Az érintettek panaszai ilyenkor továbbra is fennmaradnak, sőt gyakran súlyosbodnak is, hiszen a gyulladás az erekre is átterjedhet, amelyek fala emiatt átjárhatóbb lesz.

• a vizelést rendszeresen csípő, égő érzés fogja kísérni,
  • fájdalom jelentkezhet továbbá a kismedence záróizmaiban is.

Mi a teendő akkor, ha a gyógyszeres kezelés akár évek múltán sem hozott eredményt?

Az endoszkóppal végzett beavatkozás a prosztata lehetséges károsodása miatt fiatal korban mindenképp kerülendő, és idősebb korban sem javasolt a gyulladásos tünetek kezelésére.

Létezik azonban egy csak minimálisan invazív, rövid idő alatt, vágás nélkül is elvégezhető kezelési forma, amely:

• maximálisan megkíméli a húgycsövet, így később maximálisan helyreáll a panaszmentes vizelésre való képesség;
  • helyi érzéstelenítés mellett, gerinc érzéstelenítés nélkül végezhető, így azok számára is alkalmas, akik nagyobb műtéti beavatkozásra nem alkalmasak;
  • kitűnően alkalmazható az egynapos sebészeti ellátás keretein belül
  • kevés szövődménnyel járó, biztonságos és hatékony.

A beavatkozás során a prosztata gyulladt sejtjeit mikrohullámokkal pusztítjuk el, miközben a kezelés során folyamatosan alkalmazott hűtéssel teljes mértéken megóvjuk

• a húgycső belsejét,
  • és a húgycsövet közvetlenül körülvevő kötőszöveti sejtréteget.

Hogyan zajlik mindez?

Az eljárás angol nevének rövidítéséből TUMT-nak nevezett módszer során helyileg érzéstelenítjük a húgycsövet, majd egy speciális katétert vezetünk fel a péniszen keresztül a prosztatába.

A katétert egy felfújható ballonnal rögzítjük, majd a kezelés alatt a prosztata szövetét a katéter antennájából származó mikrohullámú sugárzással körülbelül 80 Celsius fokra melegítjük.

Ennek hatására – a sejtekben lévő fehérjék kicsapódása miatt – elpusztulnak és idővel kilökődnek a gyulladt sejtek. A prosztata megpuhul, a mérete pedig egy kicsit megkisebbedik.

A kezelés során Ön mindössze egy kis melegséget, illetve kellemetlenséget fog érezni a prosztatájában, illetve a húgyhólyagjában.

A kezelés a páciensek 60-65 százalékánál 1-3 hónapon belül tartós tünetmentességet eredményez. A módszer biztonságosságát és hatékonyságát több nemzetközi tanulmány is alátámasztja, amelynek eredményei teljes mértékben megegyeznek a saját eddigi tapasztalatainkkal.

Az Ön biztonságát és a mikrohullámokat kibocsátó, valamint a hűtést végző berendezés működését nemcsak az kezelőorvos, hanem az eszközzel összekapcsolt számítógép is folyamatosan ellenőrzi.

A húgycső nyálkahártyája a katéter folyamatos hűtésének következtében egyáltalán nem károsodik:

a kezelés ideje alatt végig steril folyadékot áramoltatunk a katéter falának belsejében, amely körülbelül 15 fokosra hűti a húgycsövet és a körülötte lévő kötőszöveti sejtréteget, és nem engedi, hogy a húgycső falát belülről bélelő nyálkahártya hőmérséklete ennél jelentősen magasabbra melegedjen.

Amellett, hogy a húgycső-nyálkahártya hőmérsékletét folyamatosan mérik a katéterbe beépített szenzorok, a végbélbe vezetett szenzoros ballonnal a végbél falának hőmérsékletét is mérjük.

A prosztata melegítését vezérlő számítógép szoftvere minden olyan esetben leállítja a prosztata szöveteinek további hevítését, ha a végbél falának hőmérséklete 40 fok fölé emelkedne.

A folyamatos hőmérséklet-kontroll biztosítja, hogy a prosztatán kívül semmilyen hő okozta szövetkárosodás ne léphessen fel.

Maga a kezelés – a speciális katéter felhelyezését követően – mindössze 28,5 percet vesz igénybe.

Ambulánsan végzett eljárásról van szó, így Ön rögtön a beavatkozás után hazamehet.

Mi történik a kezelést követően?

A kezelés után eltávolítjuk a végbélbe vezetett szenzoros ballont és a húgycsőbe helyezett speciális katétert, és ez utóbbi helyére egy sima katétert (Foley katéter) helyezünk be.

Ez a katéter nagyjából 5-7 napig marad bent, megelőzve ezzel

• a kezelés után keletkező ödéma,
  • valamint az akut vizelet-visszatartás kialakulását.

A katéter eltávolítása után átlagosan 1-2 héten belül

• a korábbi vizelési problémák jelentősen enyhülni kezdenek,
  • a vizeletsugár megfelelővé válik,
  • Ön pedig – egy átmeneti szakaszt követően – panaszmentessé válik.

A kezelést követően az első évben két-három, ezután pedig évente egy kontrollvizsgálat szükséges.

Mely esetekben segíthet ez a kezelés?

Érdemes hozzánk fordulnia abban az esetben, ha:

• ha bakteriális eredetű prosztatagyulladását korábban már kezelték, az antibiotikum kúrát követően azonban mégsem javultak a tünetei.
  • már túl van a diagnózison és prosztatagyulladása igazoltan nem bakteriális eredetű;

A kezelőorvosunkkal történő konzultáció során felmérjük, hogy Ön alkalmas-e a kezelésre, és amennyiben igen, egyeztetjük Önnel a kezelés megfelelő időpontját is.

Mikor érdemes még hozzánk fordulnia?

Klinikánkat abban az esetben is érdemes felkeresnie, ha Önnek még nincs diagnózisa, de a fentebb említett tünetek alapján krónikus prosztatagyulladásra gyanakszik.

A betegség diagnózisának felállításakor sor kerül:

• a prosztata végbélen keresztül történő tapintásos vizsgálatára,
  • az ejakulátum laboratóriumi vizsgálatára, amelynek során egyértelműen igazolható a gyulladásért felelős baktériumok jelenléte vagy hiánya.

Ha a fentiek alapján nem egyértelmű a diagnózis – például mert nem sikerült semmilyen baktériumot kimutatni – akkor az alábbi vizsgálatok elvégzésére is sor kerülhet:

• a vizelési képességet számszerűsítő vizeletáramlás-mérés (uroflowmetria);
  • egy vagy több ultrahangos képalkotó vizsgálat, amellyel megállapítható a vizelés után a húgyhólyagban visszamaradó vizelet mennyisége, valamint a prosztatakövek esetleges jelenléte.